fbpx

Calendar

«  April 2025  »
MTWTFSS
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Organizarea și conducerea C.A.R. SAS

Ogranele de conducere si de control ale C.A.R. SAS sunt:

  1. Adunarea Generală;
  2. Consiliul Director;
  3. Cenzorul sau Comisia de cenzori.

Convocarea Adunării Generale:

  1. Adunarea Generală ordinară se convoacă anual, de către Consiliul Director, până la finele trimestrului I al anului următor conform legislației în vigoare;
  2. Adunarea Generală extraordinară  a membrilor fondatori poate fi convocată, ori de câte ori este necesar și are un scop bine determinat ce va fi anunțat în deschiderea lucrărilor. Nici o altă problemă nu se va discuta cu această ocazie;
  3. Convocarea Adunării Generale se face cu cel puțin 10 zile înaintea datei fixate prin mijloace convenite de Consiliul Director;
  4. Adunarea Generală este legal constituită dacă la lucrări participă norma numerică a membrilor stabilită de către Consiliul Director;

     Hotărârile Adunării Generale se adopta cu majoritate simplă de voturi exprimată de cei prezenți la lucrări. Cu ocazia tuturor adunărilor generale se încheie procese verbale care sunt contrasemnate de președinte și secretar și constituie acte permanente ale C.A.R. SAS.

 

Adunarea Generala:

  1. Modifică, completează și aprobă statutul propriu;
  2. Dezbate și aprobă raportul anual al Consiliului Director și raportul cenzorului;
  3. Analizează și aprobă acitivtatea financiara a C.A.R. SAS; aprobă bugetul și rectificarea bugetului de venituri si cheltuieli;
  4. Dezbate propunerile Consiliului Director privind modul de repartizare a excedentului înregistrat la închiderea exercițiului pentru anul financiar expirat și aprobă cota procentuală de repartizare pe fiecare destinație;
  5. Hotărește asupra modului de constituire a fondurilor necesare și condițiile de alocare a acestora;
  6. Alege, prin vot, o dată la 4 ani, Consiliul Director, cenzorul/cenzorii, președintele, primvicepreședintele, secretarul/secretarul general, directorul economic / contabilul șef;
  7. Revocă mandatul Consiliului Director, al cenzorului/cenzorilor sau al unor membrii ai acestor organe înainte de expirarea termenelor pentru care au fost alese, în cazul în care și-au pierdut calitatea de membrii, nu mai pot activa din diferite motive, au încălcat statutul C.A.R. SAS sau hotărârile Adunării Generale a membrilor fondatori, au comis abuzuri sau erori grave în gestionarea fondurilor, sau nu și-au achitat datoriile la C.A.R. SAS;
  8. Soluționează plângerile referitoare la neadmiterea sau excluderea unui membru sau dispute între membrii și C.A.R. SAS;
  9. Hotărăște folosirea fondurilor și împuternicește în acest scop Consiliul Director;
  10. Hotărăște în legătură cu fuzionarea cu alte case de ajutor reciproc, afilierea, divizarea sau lichidarea C.A.R. SAS;
  11.  Aprobă înființarea de filiale și agenții de lucru;
  12. Aprobă sau confirmă, după caz, investițiile imobiliare propuse de Consiliul Director pentru a fi achiziționate în scopul dezvoltării activității;
  13.  Aprobă desemnarea lichidatorilor, în cazul dizolvării și lichidării C.A.R. SAS;
  14. Hotărăște în orice alte situații pentru care în legislația româna este prevăzută necesitatea aprobării Adunării Generale a membrilor fondatori;

 

Consiliul Director al C.A.R. SAS:

     Este organul executiv de conducere a activității între două Adunări Generale și este format din 3 membri cu posibilitatea de a alege și 2 membri supleanți.  Dacă volumul activității o impune, Consiliul Director poate alege un birou executiv care să rezolve problemele curente între ședinte; Activitatea Consiliului Director este voluntară, membrii Consiliului Director pot fi remunerați cu o îndemnizație aprobată de Adunarea Generală a membrilor fondatori în limitele legislației în vigoare; Consiliul Director este legal constituit in prezența a 2/3 din membri, iar hotărârile se adoptă prin votul majorității simple a celor prezenți la lucrări; Sedințele de lucru ale Consiliului Director sunt conduse de președintele C.A.R. SAS, iar in lipsa sa, de către un locțiitor desemnat; Președintele C.A.R. SAS va reprezenta casa în relațiile cu terții, organe administrative, etc, la instanțe judecătorești de orice grad, parchete, în apărarea intereselor și notariat public pentru întocmirea și semnarea actelor de organizare și funcționare a Casei; 

 Obligațiile Consiliului Director sunt:

  1. Se întrunește lunar în ședințe de lucru pentru rezolvarea problemelor curente sau ori de câte ori este necesar;
  2. Apără drepturile statuare ale membrilor C.A.R. SAS;
  3. Asigură aplicarea prevederilor prezentului statut, a hotărârilor Adunării Generale a membrilor fondatori;
  4. Asigură realizarea prevederilor bugetului de venituri și cheltuieli;
  5. Stabilește norma numerică de participare a membrilor, convoacă Adunarea Generală și  propune ordinea de zi;
  6. Pregătește și asigură condițiile de desfășurare a lucrărilor Adunărilor Generale;
  7. Ia măsuri necesare potrivit prevederilor statutului;
  8. Organizează ținerea registrelor privind evidența sedințelor de lucru ale Adunărilor Generale și ale Consiliului Director;
  9. Intocmește și afișează Regulamentul de Organizare şi Funcţionare, normele de protecția muncii și P.S.I., în conformitate cu prevederile legale;
  10. Aprobă documentația întocmită pentru trecerea la venituri (rezerve) a creditorilor;
  11. Răspunde de integritatea și siguranța fondurilor membrilor;
  12. Este responsabil de angajarea celor mai competente persoane și răspunde dacă păstrează în funcții persoane incompetente;
  13. Îndeplinește alte obligații stabilite de Adunarea Generală a membrilor fondatori.

 Competențele Consiliul Director sunt:

  1. Analizează și aprobă bugetul anual al casei în vederea, prezentării în Adunarea Generală;
  2. Aprobă rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli, pe care-l propune spre validare Adunării Generale anuale;
  3. Aprobă cumpărarea sau schimbarea sediului social al C.A.R. SAS;
  4. Analizează și propune Adunării Generale ordinare cotele privind repartizarea excedentului la finele exercițiului pentru anul financiar încheiat;
  5. Stabilește organigrama și statul de funcții, în limita cărora se poate angaja personalul salariat;
  6. Angajează prin concurs sau examen personalul salariat; angajările se fac pe baza legislației în vigoare, iar salariile se negociază conform legislației în vigoare, aplică sancțiuni disciplinare, inclusiv desfacerea contractului individual de muncă, atunci când constată abateri grave de la disciplina contractuală și legislația în vigoare;
  7. Aprobă documentația întocmită pentru transferarea, în evidența specială, în afara bilanțului, a debitorilor pentru care s-a împlinit termenul legal de prescripție, după ce s-a făcut dovada că au fost epuizate toate căile legale privind recuperarea;
  8. Analizează și aprobă cererile de înscriere, transfer, retragere, reclamațiile, propunerile și sesizările membrilor;
  9. Stabilește politica de acordare a împrumuturilor și asigură utilizarea depunerilor, conform hotărârii Adunării Generale a membrilor fondatori;
  10.  Asigură urmărirea și recuperarea debitelor;
  11. Reprezintă C.A.R. SAS în raporturile cu terți, prin președinte și directorul economic / contabilul șef;
  12. Face publicitate C.A.R. SAS;
  13. Stabilește dobânzile la fondurile sociale și la împrumuturile acordate;
  14. Aprobă cererile de împrumut, în condițiile în care nu există derogare către comitetul de împrumuturi sau alte persoane împuternicite;
  15.  Aprobă cererile pentru reeșalonarea ratelor, din împrumuturile contractate, în derulare;
  16. Aprobă, la propunerea directorului economic / contabilul șef, suportarea din fondul de risc a împrumuturilor si dobânzilor declarate nerecuperabile și transferul acestora într-un cont in afara bilantului;

     Membrii Consiliului Director sunt solidar răspunzători față de C.A.R. SAS pentru modul în care își îndeplinesc obligatiile asumate, cu excepția celor care s-au opus adoptării hotărârilor nelegale și care au cerut consemnarea punctului lor de vedere în procesul verbal de ședințe, au informat în scris cenzorul sau comisia de cenzori în termen de 7 zile de la adoptarea hotărârilor.

Cenzorul/comisia de cenzori:

     Activitatea C.A.R. SAS este verificată de comisia de cenzori/cenzorul propriu. Comisia de cenzori/cenzorul asigură respectarea legislației în domeniul financiar-contabil, a prevederilor statutului, astfel încât să prevină frauda internă sau alte deficiențe în activitatea casei;

     Cenzorul/membrii comisiei de cenzori și/sau președintele acestei comisii sunt aleși de Adunarea Generală a membrilor fondatori și  pot fi remunerați cu o îndemnizație aprobată de Adunarea Generală, conform legislației în vigoare. Până la depășirea numărului de 300 de membrii C.A.R. SAS va funcționa cu un cenzor după care se vor alege membrii pentru formarea unei comisii de cenzori întru respectarea celor legale.

     Cenzorul/cenzorii, in numar de minim 3 si 2 supleanti pentru mai mult de 300 de membrii, vor fi aleși astfel încât să aibă pregătire economico-financiară-contabilă. Cel puțin unul dintre cenzori va fi contabil autorizat sau expert contabil. Dacă la C.A.R. SAS nu este posibilă  alegerea dintre membrii săi a unui cenzor care să fie contabil autorizat sau expert contabil, acesta va fi cooptat din afara membrilor casei. Cenzorul/cenzorii nu pot fi salariați ai C.A.R. SAS și nu pot fi rude sau soți cu membrii Consiliului Director;Cel puțin un cenzor va participa, fără drept de vot, la ședințele Consiliului Director;

     Cenzorii răspund solidar conform normelor legale pentru neexercitarea sau exercitarea necorespunzătoare a obligațiilor asumate ca urmare a alegerii lor în această funcție, cu exceptia celor care menționează în  procesul verbal de verificare opinii separate, privind sesizarea încălcărilor statutului sau ale prevederilor legale, imposibilitatea exercitării atribuțiilor de control din cauza unui angajat sau a Consiliului Director.

Principalele responsabilități ale cenzorului/cenzorilor sunt:

  1. Să verifice inopinant, cel puțin o dată pe lună, soldul faptic al tuturor gestiunilor de casierie și concordanța acestuia cu cel scriptic din registrele de casă, după ce s-a asigurat că a fost stabilit, corect;
  2. Lunar, prin sondaj, verifică:
    1. modul de organizare și conducere a evidenței contabile privind operațiunile de casierie și bancă;
    2. procedurile și modul de constituire a fondurilor sociale, de acordare și încasare a împrumuturilor;
    3. calculul dobânzilor asupra soldurilor la fondurile sociale și împrumuturi.
  3. Să verifice lunar asigurarea concordanței între evidența contabilă sintetică și cea analitică;
  4. Să verifice modul de recuperare a împrumuturilor și dobânzilor nerestituite în termenele contractuale;
  5. Să verifice și certifică toată documentația propusă Consiliului Director pentru aprobarea suportării din rezerva de risc și transferarea în evidența specială, în afara bilanțului, a împrumuturilor și a dobânzilor restante pentru care a intervenit termenul de prescripție, dacă pentru prescrierea acestora nu există persoane vinovate;
  6. Să verifice trimestrial dacă toate cheltuielile au fost efectuate în conformitate cu prevederile legale și limitele stabilite prin bugetul de venituri și cheltuieli aprobat de Adunarea Generală a membrilor fondatori;
  7. Să verifice modul de respectare a responsabilităților fiecărui salariat conform fișei postului;
  8. Constatările și măsurile propuse pentru remedierea deficiențelor sunt aduse la cunostința Consiliului Director, care va lua măsurile ce se impun.

     Cenzorului sau membrilor comisiei de cenzori, le este interzis să comunice membrilor casei, în particular, date referitoare la activitatea C.A.R. SAS și despre constatările făcute în timpul controalelor, precum și despre modul de soluționare a acestora. Nerespectarea acestui principiu constituie abatere gravă care conduce la retragerea mandatului celui în cauză, prin vot majoritar în Consiliul Director, sancțiune care va fi supusă validării in prima Adunare Generală.